فیلم و سینما

جدیدترین خبرها ، معرفی فیلم ها ، نقد فیلم ، معرفی سریال های آمریکایی و ...

فیلم و سینما

جدیدترین خبرها ، معرفی فیلم ها ، نقد فیلم ، معرفی سریال های آمریکایی و ...

اگه میتونی منو بگیر (Catch Me If You Can) (2002)

مطالبی خواندنی در رابطه با فیلم دیدنی اگه می تونی منو بگیر ساخته اسپیلبرگ

با نقش آفرینی بازیگر محبوبم لئوناردو دی کاپریو

 

 

درباره فیلم:

فیلم اگه میتونی منو بگیر محصول سال 2002 با الهام از کتابی نوشته فرانک آبگ نیل که روایت گر داستان زندگی خود اوست به کارگردانی و تهیه کنندگی چهره سرشناس هالیوود ، استیون اسپیلبرگ ،ساخته شده است. فیلم یک علامت تعجب برای کسانیست که عادت کرده اند اسپیلبرگ را با کارهای بزرگ و پرخرج ببینند. اگه میتونی منو بگیر حدفاصل گزارش اقلیت و هوش مصنوعی ساخته شد. کاری که از روی داستانی واقعی تبدیل به فیلمی جذاب شد. فرانک آبگ نیل که در دهه 60 ماجراهای جالبی برایش بوجود آمد بعدها تصمیم گرفت که کتاب زندگی اش را بنویسید. اسپیلبرگ هم که از طرفداران کتاب بود تصمیم به ساخت فیلمی بر اساس آن گرفت.

 

نام فیلم:
  (Catch Me If You Can) اگه میتونی منو بگیر
 
ژانر :
 بیوگرافی /درام/جنایی
 
کارگردان :
 استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)

 
 
فیلم نامه نویس :
 جف ناتانسن (Jeff Nathanson)
 
تهیه کنندگان :
 والتر پارکس (walter F. parkes)

استیون اسپیلبرگ  (Steven Spielberg)

 
 
بازیگران :
 لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)

تام هنکس  (Tom Hanks)

کریستوفر واکن (Christopher Walken)

ایمی آدامز   (Amy Adams)

 
 
موسیقی :
 جان ویلیامز  (John Wiliams)

 
 
تدوین :
  مایکل کان Michele Khane)    

 
 
فیلم بردار :
 یانوش کامینسکی  (Janusz Kaminski)

 
 
توزیع کننده :
 Dreamworks
 
تاریخ انتشار :
 25 دسامبر 2002
 
زمان :
 141 دقیقه

نمایی از داستان:

فرانک آبگ نیل(دی کاپریو) پسری تیزهوش است که پس از ورشکست شدن پدرش (کریستوفر واکن)متوجه جدایی پدر و مادرش از هم می شود و او که نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد از خانه می گریزد و به یکباره تصمیم می گیرد که مدارک و چک ها را جعل کند و به این ترتیب با چک های جعلی پول در می آورد و به زودی تحت تعقیب پلیس قرار می گیرد...

 

 


--------------------------------------------------------------------------------

بررسی فیلم : 

استیون اسپیلبرگ با انتخاب فیلم اگر می تونی منو بگیر خیلی ها را غافلگیر کرد. با این حال فیلم اصلا کار کوچکی نیست و مشکلات خاص خودش را می توان براحتی حدس زد. فیلم از روی داستانی واقعی نوشته فرانک آبگ نیل ساخته شده است. شخصی که بعد از طلاق پدر و مادرش می گریزد و سعی می کند مشاغل مختلفی را امتحان کند. خود او در مصاحبه ای عنوان کرده بود:«این ماجراها با طلاق والدینم شروع شد که تاثیر تلخی بر من داشت، گریختم و ناگهان خود را مثل یک نوجوان تنها در جهان یافتم. من آدم فرصت طلبی بودم. بنابراین به محض مشاهده گشایشی از خود می پرسیدم آیا می توانم از مجازات این کارها در امان بمانم»

شاید انتخاب یک بازیگر توانا و قدرتمند که در عین حال بتوان سن او را بجای یک پسر 17 ساله دهه 60 آمریکا جا زد کار خیلی سختی به نظر برسد اما اسپیلبرگ با استفاده از دی کاپریو با آن چهره معصوم کودکانه نشان داد که بسیار تیزهوش و حرفه ای است. اسپیلبرگ در این باره می گوید: «باید بگویم که موقعیت خوبی بود تا با بازیگری که همیشه تحسینش می کردم کار کنم و آن بازیگر جوان لئوناردو دی کاپریو است. من از آن زمان که لئو در هنگام اکران تایتانیک عکس و امضایش را به دختر کوچکم ساشا داد، به تواضع او پی بردم.» حضور تام هنکس به عنوان مامور اف بی آی سمج نیز در نوع خود جالب توجه است. اسپیلبرگ در این باره هم صحبت های جالبی کرده است: « تام فیلمنامه را به عنوان یک نمونه نوشتاری خوانده بود بعد به من زنگ زد و گفت: اجازه دارم بفهمی نفهمی این جا مداخله کنم؟ گفتم منظورت از مداخله چیه؟ بعد او به لئو زنگ زد و گفت: آیا این تحمیله که من در این فیلم باشم که به وضوح فیلم توست؟ بار فیلم بر دوش توست. برای تو تحمیل نمی شه که من نقش مامور اف بی آی را بازی کنم؟ لئو فکر کرد که برای او انگار بهشت به زمین آمده است. پس به تعبیری با این روش زیبا و متواضعانه تام خود را به پروژه دعوت کرد.»

اسپیلبرگ طبق همان شگرد و شیطنت های همیشگیش شاخ و برگ بیشتری نسبت به داستان واقعی به فیلم اضافه کرده است که البته باعث جذابیت بیشتر کار شده است. نگاه تلخ اسپیلبرگ به زنان در فیلم هایش اینجا نیز خود نمایی میکند. چه در مورد همسر فرانک و چه در مورد مادرش که گویا اصلا حاضر به فداکاری برای فرانک نیستند و به راحتی او را فراموش می کنند.

  فیلم پر از صحنه های جذاب و دیدنی و متنوع است اما باز هم کمی ریتم کلی کار کند به نظر می رسد و در فصل رابطه عاشقی فرانک کمی کار لوس و سطحی به نظر می رسد.با این حال اگه میتونی بگیر سوا از تمام جزئیاتش برای کارگردانی مثل اسپیلبرگ یک اتفاق تازه به شمار می آید. کار بیشتر به یک موش و گربه بازی جذاب شبیه است که میان فرانک و کارل به عنوان دو بازیگر نقش اصلی رخ می دهد.

 


--------------------------------------------------------------------------------

نکات حاشیه ای:

-  جف ناتانسان فیلمنامه نویس، نخستین بار از طریق نوار صحبت های ابگ نیل درباره خودش که توسط دووراموس هنکین سرپرست اجرای طرح های کمپانی تولید فیلم بری کمپ برایش فرستاده شده بود در مورد او شناختی پیدا کرد.

- دی کاپریو خیلی پیش از اینکه برای بازی در این فیلم انتخاب شود از علاقمندان سرسخت کتاب اگه میتونی منو بگیر بود.

-  فیلم طی 56 روز کار فشرده فیلمبرداری شد.

- از 140 محل به عنوان لوکیشن در لس آنجلس، نیویورک، مونترال و کبک و اطراف آن  مکان ها استفاده شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
نوید 1387/04/27 ساعت 07:22 ق.ظ http://hnogroup.blogsky.com

سلام
من به وبلاگتون سر زدم. خیلی وبلاگ جالبی دارین .
می خواستم با هم تبادل لینک کنیم . اگه مایل هستید من رو با عنوان کاملترین مرجع مقالات کامپیوتر و اینترنت لینک کنید .
آدرس وبلاگ http://hnogroup.blogsky.com/

به مایه سر بزن
باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد