فیلم و سینما

جدیدترین خبرها ، معرفی فیلم ها ، نقد فیلم ، معرفی سریال های آمریکایی و ...

فیلم و سینما

جدیدترین خبرها ، معرفی فیلم ها ، نقد فیلم ، معرفی سریال های آمریکایی و ...

هیث لجر

سال ۲۰۰۸ با تراژدی مرگ هیث لجر شروع شد. یکی از ستاره های آینده دار در میان هم نسلان خویش. مرگ او یکی دو سال بعد از نامزدی او برای فیلم کوهستان بروکبک اتفاق افتاد. او درحالی مرد که مشغول فیلم برداری فیلم (the imaginarium of doctor Parnassus) بود که توسط دیگر بازیگران به احترام او تکمیل شد. بزرگترین نقش او تا به حال فیلم بتمن است که در نقش جوکر ظاهر شد. این مصاحبه از او در سر صحنه در سال ۲۰۰۷ به عمل آمده است و آخرین مصاحبه  رسمی اوست…

 

 

سوال: به اندازه کافی آماده هستید که همه چیز را به ما بگویی؟
جواب: (خنده) شما در موقع مناسبی من را گیر آوردید.

سوال: همه می گویند که شما بی باکانه بازی در این نقش را قبول کردید، آیا این حقیقت دارد؟
جواب: قطعا از ابتدا ترس داشتم، هر چیزی که من را می ترساند در همان زمان من را هم به وجد می آورد و حال نمی دانم که آیا ترسیده بودم یا نه. اما مطمئنا مجبور بودم که چهره شجاعی را به نمایش بگذارم و به این باور داشته باشم که چیزی تازه و متفاوت را در آستین دارم که به معرض نمایش قرار دهم.

سوال: آیا بازی جک نیکلسون را در این نقش نگاه کردید؟
جواب: اوه بله، ( خنده). قبل از اینکه نقش را قبول کنم آن فیلم را چندین بار تماشا کرده بودم. من طرفدار سر سخت آن فیلم بودم و اگر شما فیلم اول کریس را دیده باشید، دانستم که تفاوقت بزرگی بین فیلم کریس نولان و تیم برتون وجود دارد، از این رو به اندازه کافی اتاق خالی برای به چهره در آوردن این نقش بود و به نوعی از آنچه جک انجام داد، خودم را دور کردم (خنده) خوشبختانه.

سوال: از چه طریقی؟
جواب: نمی دانم، آزادی گفتنش را ندارم.

سوال: چطور کاراکتر را ساختید؟ آیا با کمیک بوک ها شروع کردید یا با دیدن فیلم ها و سریال های تلویزیونی؟
جواب: ذره ای از هر دو. مثلا من در هتلی در لندن به مدت یک ماهی اقامت داشتم و خودم را از دنیای بیرون دور نگه داشته بودم و خودم را با صداهای مختلف آزمایش کردم و کاراکتر را به نوعی در خودم تعریف کردم. من آن کاراکتر را در درون خودم ساختم و آن را به اندازه ای شجاع کردم، شما در این نقش چون نقشی غیر واقعی است هیچ حد و مرزی برای درست کردن نوع بیان و نوع رفتار و کردارش ندارید، شما آزادید، نمی دانم که آیا این همیشه یک پروسه شخصی در درست کردن این شخصیت است یا خیر. حرف زدنش ترکیبی است از خواندن کمیک بوک ها و خواندن فیلم نامه. سپس چشمهایم را می بستم و بر روی آن تمرکز می کردم. من و کریس وقت های زیادی را چشم در چشم، با هم کار کردیم که چطور شخصیت را به وجود آوریم. در ابتدا ما هر دو تصویرهای مستقلی را از شخصیت در ذهنمان داشتیم و من مدتی دور شدم، تصویر مورد نظر را پیدا کردم و بازگشتم.

سوال: آیا ما مردی را پشت جوکر می بینیم؟
جواب: نمی دونم (خنده). واقعا نمی دانم که چه باید بگویم، احساس می کنم که اگر چیزی را لو بدهم من را می کشند…

سوال: ما می دانیم که پیش در آمدی وجود دارد، اما دقیقا نمی دانیم که آن چه میتواند باشد…
جواب: خب، واقعا مطمئن نیستم که اجازه گفتن چه چیزهایی به من داده شده است (خنده)

سوال: دوباره، در این پروسه رفتن به درون جوکر، آیا ایده ای وجود داشت که او را برای یک بار به عنوان یک آدم نرمال نشان دهد؟
جواب: بله، به نظر من بسیاری از کاراکترهای شریر فیلم های بتمن کریستوفر نولان، آدمای معمولی هستند یا زمانی بوده اند. من پشت زمینه را قطعا خودم ساختم به غیر از یک چیز و نمی دانم که آیا در این کار موفق بوده ام یا نه. این اولین باری است که درباره این چیزها حرف میزنم و تاکنون هیچ کس من را مجاب نکرده است که حرف بزنم (خنده) که چیزی میتوانم بگویم یا نه.

سوال: آیا دخترت، تو را در شخصیت جوکر دیده است؟
جواب: نه، نه. فکر کنم فقط یک تصویر از آن را دیده باشد.

سوال: آیا ترسید؟
جواب: او یه جورایی جلوتر از من قرار داره (خنده) فکرنکنم ترسیده باشد.

سوال: آیا این واقعا به کاراکترت کمک کرد؟ شما لباس مخصوصی به تن داشتید و تمام احساس جوکر و نگاهش…
جواب: بله، بله. من تحقیق و زحمت زیادی برای این نقش کشیدم. می دانید، کارکردن پشت یک ماسک و در درون آن شخصیت رفتن همیشه به شما جواز این کار را می دهد که هر کاری دلتان می خواهد انجام دهید و آزادی کامل دارید. کامل حس آزادی دارید از اینکه شما مورد قضاوت قرار نمی گیرید یا هر چیزی… خب، پوشیدن آن ماسک این قدرت را به من داد که آزادانه فکر کنم و نقشم را اجرا کنم و این بسیار هیجان انگیز است.

سوال: چطور به ذهنیت این آدم شریر دست یافتید؟
جواب: فکر کنم ما همه آن را در خود داریم. نمی دانم، یک بار دیگر، مثلا برای مدتی بعضی افکار بیرونی به شما منتقل می شود، برای خودم مثل این بود که یک تکه گوشت خام را در دهان خود قرار دهید و در این لحظه آن چه را حس می کنید و می بینید به نوعی تداعی کننده یک آدم شریر است. نمی دانم، اگر شما فکر و ذکرتان این آدم باشد خود به خود با آن خو می گیرید و بعد از مدتی خود آن آدم می شوید.

سوال: نیکلسون گفت که وقتی برای اولین بار خودش را در نقش جوکر دید، خودش را خوب تشخیص نداد. آیا در فیلم لحظه ای بود که شما به بازی خودتان نگاه کنید و همین احساس را داشته باشید؟
جواب: تا بحال به آن نگاه نکرده ام اما درباره اش شنیده ام. وقتی تریلر را دیدم یه کمی مور مور شدم اما هنوز فیلم را ندیده ام.

سوال: چرا؟ چرا هنوز آن را ندیده اید؟
جواب: نمی دانم، نمی دانستم که کجا میشد فیلم را دید. ما پخش مجدد نداریم و تاحالا آن را ندیده ام. فقط تریلر فیلم را دیده ام.

سوال: شما کارهای روزانه فیلم را دنبال نمی کردید؟
جواب: چرا، هر روز دنبال می کردم. اما حالا می بینم که دارم وقتم را تلف می کنم (خنده). ترجیح می دهم که به خانه بروم و راحت بگیرم بخوابم (خنده)

سوال: آیا به این خاطر است که وقتی شما این کار را می کردید ، اجرایتان را به حالت تعلیق در می آوردید؟
جواب: بعضی اوقات بله. وقتهایی که احساس تزلزل داشتم آن را به حال تعلیق در می آوردم، خودم را سرحال می کردم و دوباره به اجرا روی می آوردم.

سوال: جدی؟
جواب: بله، سخت نیست. او در این باره مرد بسیار آقایی است. او بعضی اوقات روی شانه های من میزد و این فیزیکی بود. اما از آن لذت می بردم. احساس خوشایند و آرامی داشتم ولی بعضی اوقات احساس درد هم می کردم. یه جورایی بازیگریه.

سوال: و شما راهی برای قدم زنی و غیره پیدا کردید؟
جواب: قطعا یه راه جالب برای ایستادگی پیدا کردم که احساس می کردم با آن طبیعت پرخاشگر او، شرح قدم زنی بسیار سخت است. یه کم قوز مانند است.

سوال: برای این نقش مجبور شدید که به باشگاه ورزشی بروید؟
جواب: نه (خنده) خدا را شکر.

سوال: خب این که خوبه.
جواب: بله (خنده)

سوال: می توانید کمی درباره صحنه هایی که با کریستین داشتید حرف بزنید. همانطور که می دانید کاراکتر شما، کاراکتر کینه جویی است و نماد بتمن هم در صدد کنار گذاشتن شما، پس در این بین باید مقدار الکتریسیته ای (electricity) باشد.
جواب: خب، اولا برای من افتخار بود که با کریستین همبازی شدم. البته تمام بازیگران عالی بودند. من با هر کسی که در این گروه می خواستم کار کنم، همه به نوعی به من الهام می دادند و این خنده دار است (ridiculous). اولین صحنه من با گری اولدمن بود که میخواست از من حرف بکشد، بعد از اینکه او اتاق بازجویی را ترک می کند، بتمن می رسد (خنده) و به طور ناگهانی، فهمیدم که من در چه فیلمی دارم بازی می کنم (خنده) و این کاملا خنده دار است چون من انتظار داشتم که چیزی زیر پوستی نباشد، حتی بتمن. و به عنوان یک بازیگر این کاملا ساده است. به این خاطر که به گونه ای مضحک است که ببینی کسی لباسی مثل لباس غواصی را به تن داشته باشد. خندیدن به این خیلی ساده است اما او به طور شگفت انگیزی حرفه ای است و به طور عالی تری روی بتمن متمرکز شده بود و یکی از دوست داشتنی ترین بازیگرانی است که من تابحال با او کار کرده ام. ببینید که او چطور صدایش را بتمنی کرده است و چطور حرکات و سکنات بتمن را اجرا می کند، شگفت انگیز است.

سوال: پس تصور کلی این است که بتمن می ترسد و جوکر هیچ ترسی از بتمن ندارد، آیا همچین رابطه ای برقرار است؟
جواب: بله. آنها واقعا نمی توانند بدون همدیگر زندگی کنند. این یه نوع رابطه است . مثل اینکه آنها هیچ هدفی در زندگی به غیر از همدیگر ندارند. پس آنها هم نمی خواهند هیچ وقت طرف مقابل مرده باشد.

سوال: اما بازی کردن با مگی جلینهال،‌ به این خاطر که تو قبلا با برادرش بازی کرده بودی. آیا مگی را از قبل می شناختید؟
جواب: بله میشناختم. بازیگر قابل تحسینی است. او هم مثل من یک بروکلینیه و ما واقعا اوقات خوشی را سر صحنه با هم داشتیم.

سوال: می توانید توضیح دهید که چه چیزی کریستوفر نولان را از بقیه کارگردانها متمایز می کند؟
جواب: او از تمام کارگردانهایی که من تابحال دیده ام چای بیشتری می نوشد (خنده). و این کارش او را از بقیه متمایز می کند. او بسیار جوان است اما به نظر بسیار پیر و با تجربه و سر فیلمبرداری بسیار راحت است و او قطعا در دنیای خودش سیر می کند. او رابطه خوبی با DP اش دارد و آن دو به نظر می رسند که خارج از این دنیا، دنیای خودشان را دارند. و ما هم آنها را دنبال می کنیم. من تصور نمی کردم که چطوری چنین فیلم هایی را در این سایز کارگردانی می کردند، او همه چیز را شفاف و بی پرده برای ما توضیح میداد. او بسیار انعطاف پذیر است و از هر ایده ای استقبال می کند.

سوال: از زمانی که او نویسنده فیلم شده است در بسیاری از دیالوگ های جوکر دخالت داشته است.
جواب: بله، او همیشه سرش روی کاغذ ها بود و با هم کار بزرگی را انجام دادند.

سوال: همه می گویند که فیلم چقدر تاریک است اما آیا لحظه هایی در فیلم هست که جوکر خنده را به بیننده انتقال دهد؟
جواب: بله، ‌بله ‌ تمام وقت. هیچ چیز سازگاری با او در فیلم وجود ندارد پس او بدون تناقض تاریک نیست و خنده دار هم نیست، در تمام وقت بالا و پایین می پرد.

سوال: بازی کردن در این نقش شما را به وجد آورد، درسته؟
جواب: بله، این سرحال آورترین نقشی است که تابحال بازی کرده ام.

سوال: این کاراکتر بسیار با کاراکتر شما در فیلم کوهستان بروکبک تفاوت دارد، کدام یک خویشتندارتر است؟
جواب: بله کاملا، من خیلی سورپرایز شدم که کریس می دانست یا فکر کرده بود و یا اعتقاد داشت که چیزی درون من برای اجرای این نقش هست و اصلا نمی دانم که چرا سراغ من آمد و این درخواست را از من کرد. اما بله، این جالبترین و آزادترین پرو‍‍ژه ای است که تابحال انجام داده ام. من دو روز بازی می کردم و سه هفته مرخص بودم (خنده).

سوال: اما شما کارهای دیگری هم می کردید؟
جواب: بله، می کردم. برنامه ریزی دراز مدتی بود و سکانس های اکشن فراوانی وجود داشت. سکانسها بعضی اوقات سه هفته در ماه وقت می برد که فیلم برداری شود.

سوال: آیا سر صحنه ها آسیب هم دیدید؟
جواب: من نه اما کریستین چرا. او یک بار زخمی شد.

سوال: آیا این پرخرج ترین فیلمی است که تابحال در آن بوده اید؟
جواب: قطعا بله.

سوال: آیا این روی اجرای شما اثری هم داشت؟ چون با کوهستان بروکبک بسیار فرق می کند؟
جواب: بله، کاملا با کوهستان بروکبک فرق می کند. در حقیقت فرقی بین زمان شروع و کات در دو فیلم وجود ندارد، اما اینجا بسیار کار راحت تر و شما آزادتر هستید. واقعا من از کار کردن در این پروژه لذت بردم.

سوال: او تصویر شخصی را دارد که فرضا از درون گلی اسید را به نفر مقابل بپاشاند؟ (اشاره به سید پاشی جک نیکلسون در بتمن تیم برتون)
جواب: نه، در این فیلم او حقه ها بسیاری ندارد.

سوال: فقط شما و یک چاقو؟
جواب: او فقط همیشه خونی است، همین.

سوال: واقعا همینطوره؟
جواب: ببینید، این یک فیلم PG-13 است و فکر می کنم که بسیار خونی نباشد. در ابتدا فیلم خون و خونریزی بیشتری را مطالبه می کرد، یادمه که وقتی داشتم به فیلم فکر می کردم  و اگر می توانستم می خواستم که اجرایی ارائه بدهم که در درجه بندی X قرار بگیرد. فیلم بسیار تاریک است ولی بسیار خونی نیست.

سوال: آیا از زمانی که نقش را قبول کردید، از بازی جک نیکلسون تاثیری گرفتید؟
جواب: ای کاش (خنده) من از او تاثیر زیادی نگرفتم ولی بازی ایشان را واقعا دوست دارم.

 

منبع : سرزمین سینما

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد