فیلم و سینما

جدیدترین خبرها ، معرفی فیلم ها ، نقد فیلم ، معرفی سریال های آمریکایی و ...

فیلم و سینما

جدیدترین خبرها ، معرفی فیلم ها ، نقد فیلم ، معرفی سریال های آمریکایی و ...

رستگاری در شاوشنک

همین الان فیلمه زیبای رستگاری در شاوشنک رو دیدم و اطلاعاتی رو دربارش براتون می ذارم

The Shawshank Redemption

 

 

رستگاری از شاوشنگ (به انگلیسی: The Shawshank Redemption) فیلمی است به کارگردانی فرانک دارابونت و محصول سال ۱۹۹۴ شرکت امریکایی کلمبیا پیکچرز است که بر اساس رمانی از استفن کینگ ساخته شده‌است و در آن تیم رابینز در نقش اندی دوفرین و مورگان فریمن در نقش الیس «رد» ردینگ بازی می‌کنند.


در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت اسکار شد (بهترین فیلم, بهترین بازیگر–مورگان فریمن, بهترین فیلمنامه, بهترین فیلمبرداری, بهترین ویرایش فیلم, بهترین موسیقی فیلم, و بهترین صدابرداری) اما نتوانست حتی یکی از آنها را به دست آورد

 

داستان فیلم :

داستان رستگاری شاوشنگ در سال ۱۹۶۴ اتفاق می‌افتد و درباره یک بانکدار به نام اندی دفرسن (تیم رابینز) است که اشتباهاً به جرم قتل همسرش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنگ محکوم می‌شود. او در زندان با فضایی پر خشونت و رشوه خواری مواجه می‌شود. در این خلال با زندانی سابقه داری به نام رد (مورگان فریمن) که به کار قاچاق کالا از بیرون به داخل زندان مشغول است، طرح دوستی می‌ریزد و به کمک او موفق به فرار می‌شود.

او ابتدا خود را نزد رئیس زندان عزیز جلوه می‌دهد و با گرفتن یک انجیل در دستش و خواندن آیات آن نظر رئیس زندان را به خود جلب می‌کند، چندی بعد در کتابخانه زندان کار می‌کند و پس از آن امور حسابداری رئیس زندان را انجام می‌دهد.

در این دوران با فردی آشنا می‌شود که به او اعتراف می‌کند که همسر اندی را کشته‌است اما رئیس زندان با شنیدن این سخنها اندی را در انفرادی می‌اندازد.

اندی با یک چکش کوچک که از رد گرفته بود و آن را در کتاب انجیل مخفی کرده بود دیوار زندان را می‌کند و عکسی را در جلوی سوراخی که کنده بود قرار می‌دهد و پس از ده سال از آنجا فرار می‌کند. رد هم به دنبال او می‌آید و رئیس زندان هم طی حوادثی مجبور به خودکشی می‌کند.

تفاوت‌های فیلم با داستان اصلی :

 

این فیلم از داستان ریتا هیورث و فرار از شاوشنگ از استفن کینگ برگرفته شده‌است، اما تفاوتهایی بین فیلم و داستان اصلی وجود دارد که بعضی از آنها عبارت‌اند از:

در داستان زندان بان در کنار اندی می‌آید و می‌رود، در حالی که در فیلم زندان بان تا لبه ساختمان نزدیک او می‌شود و با او صحبت می‌کند.
در داستان رد هرگز مسئول کتابخانه زندان نمی‌شود.
در داستان اندی کفش‌های رئیس زندان را نمی‌دزد.
در داستان ویلیامز به یک زندان ناامن فرستاده می‌شود و ترجیح می‌دهد که کشته شود.
در کتاب رد یک فرد انگلیسی-ایرلندی است در حالی که در فیلم یک سیاه پوست است.
در داستان اندی در سال ۱۹۶۶ فرار می‌کند در حالی که در داستان در سال ۱۹۷۵ فرار می‌کند.
حادثه 'نمایش فیلم' در داستان هرگز اتفاق نمی‌افتد.

 

جزئیات :


ترانه‌ای که اندی از بلندگوهای زندان پخش می‌کند، دوئتی از پردهٔ سوم عروسی فیگارواثر موتزارت است.
هنگامی که رئیس زندان کتاب انجیل اندی را باز می‌کند می‌فهمد که اندی یک چکش در آن نگه داشته بوده‌است.
نقش تامی قرار بود به براد پیت داده شود.
این فیلم دارای ۲۰۰۰۰۰ رای در نظر سنجی IMDB است که بیشترین آمار را دارد و مقام بعدی را ارباب حلقه‌ها (به دنبال حلقه) دارد که دارای ۱۹۸۰۰۰ رای است.
طی یک نظرسنجی که از سوی مجلهٔ امپایر انجام شده بود، این فیلم بهترین فیلم دههٔ نود و چهارمین فیلم برتر دوران اعلام شد. این فیلم در کنار فیلم‌های کازابلانکا و یک زندگی با شکوه محبوب‌ ترین فیلم‌های مخاطبین سینما شناخته شده بود.[نیازمند منبع]
کارگردان این فیلم تنها دو فیلم دیگر به نام مسیر سبز و مجستیک ساخته‌است که در مسیر سبز از یکی دیگر از داستان‌های استفن کینگ استفاده کرده‌است.

 

اشتباهات فیلم :


رد به اندی می‌گوید که از سال ۱۹۴۹ در شاوشنگ بوده‌است در حالی که به تامی می‌گوید در سال ۱۹۴۷ به زندان آمده‌است و در حقیقت در سال ۱۹۴۷ به زندان آمده‌است.
--البته ممکن است که وی دو سال اول حبسش را در زندان دیگری بوده است

نظرات 1 + ارسال نظر
تارا 1387/04/26 ساعت 08:12 ب.ظ http://silver-screen.blogsky.com/

سلام

اگه به فیلمهای رزمی و آسیای شرقی علاقه دارید می تونید به وبلاگ من هم سری بزنید و دانلود کنید

مرسی ، موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد